Alliade

‘Onze doelgroep betekent alles voor me'

Carmen_Onze_Sterren.jpg

Als planner bij Zorggroep Alliade zorgt Carmen Filart (47) er dagelijks voor dat het cliëntenvervoer soepel verloopt. Dat doet ze met veel liefde en inzet. Oprecht oog hebben voor anderen; dat is Carmen ten voeten uit. Geen wonder dat deze vrolijke collega is genomineerd voor Ster van Alliade.

Eigenlijk zat Carmen er niet om te springen om in de spotlights te staan. “Ik hoorde van de nominatie en werd er even stil van. Waarom ik? Ik doe gewoon mijn werk. Ik vind het heel lief hoor, maar ik vind ons allemaal sterren!”

Weten wat er speelt

Die bescheiden houding typeert Carmen. Het werk op zich is voor haar inmiddels gesneden koek, ze kreeg het van huis uit mee. “Mijn ouders hadden een vervoersbedrijf en op mijn zevende hielp ik mijn moeder al met plannen. Ik doe het nu dus al veertig jaar, waarvan drie jaar bij Alliade. Perfectionistisch ben ik wel. Bij mijn vorige werkgever had ik de bijnaam Check-check-dubbelcheck!”

Carmen mag dan wel ‘gewoon’ haar werk doen, ze doet het met veel passie. “Het houdt meer in dan alleen een ritje boeken; je moet je kunnen verplaatsen in de doelgroep. Van een nieuwe chauffeur of een taxi die te laat komt, kunnen cliënten de hele dag van slag zijn. Ik stem dat soort dingen goed af met begeleiders en ouders. Om erachter te komen wat er speelt onder cliënten, ben ik vaak meegereden met een rit. We regelen elke dag vervoer voor zo’n 1100 cliënten, de meeste daarvan ken ik.”

Lange dagen

Vanuit haar woonplaats Manderveen – Carmen is een geboren en getogen Tukker – is het anderhalf uur rijden naar Heerenveen, waar Carmen werkt. Toch is ze vaak als eerste aanwezig en gaat ze regelmatig als laatste weg. “Ik ga pas naar huis als ik weet dat de cliënten én chauffeurs veilig thuis zijn. Soms vragen situaties nu eenmaal om wat meer inzet. Ik sta bij een vroege dienst om vijf uur op en bij slecht weer een halfuur eerder, zodat ik onderweg alvast met de mensen in het veld kan bellen om de situatie in te schatten voor de ritten van die dag. ’s Avonds werk ik op de terugweg opnieuw een bellijstje af.”

Uurtje extra

“Werktijden van acht tot vier zijn voor mij niet echt gebruikelijk. Ik kijk liever niet op de klok. Toen er eens een cliënt verhuisde, zou het aanpassen van het vervoer een paar dagen op zich laten wachten. Voor deze cliënt was dat allesbehalve fijn. Op zo’n moment stop ik niet voordat het geregeld is, al moet ik daarvoor een uur langer blijven. Het betekent rust voor de cliënt en zijn of haar begeleiding en uiteindelijk ook voor mij. Ik krijg zoveel energie als ik iemand vervolgens blij in een bus zie zitten. Daar werk ik graag een uurtje extra voor.”

Carmen: “Ik zie mensen graag lachen"

Belangstellend

Om onderbezetting op te vangen, werkte Carmen vorig jaar ook in de vakanties door. “Dat was een bewuste keuze, hoor. We moeten het met elkaar doen. Ik denk sowieso in oplossingen en ben dat niet anders gewend. Mijn woonplaats Manderveen is een dorp met zeshonderd inwoners. Op zo’n plek ben je heel erg op elkaar aangewezen en betrokken bij elkaar. Daarom vind ik het ook op mijn werk fijn om belangstelling te tonen in anderen. Even vragen hoe het gaat, een kopje koffie halen voor een collega; dat doet me goed. Ik zie mensen graag lachen! Daarin lijk ik wel op mijn moeder. Ze heeft het nodige meegemaakt, maar is altijd positief.”

Carmen wordt elke dag gelukkig van de cliënten voor wie ze haar werk verricht. “Ik vind het een bijzondere gedachte dat we er bij Alliade samen voor zorgen dat bepaalde dingen weer mogelijk worden voor ze. Hoe fijn is het als je een extra busje kunt regelen, zodat cliënten mee kunnen met een zeiltocht of een ander uitje? Hun stralende gezichten zeggen genoeg. Onze doelgroep betekent alles voor me. Mijn zus heeft een beperking en ik ben in de loop van de jaren veel in aanraking gekomen met anderen die zorg nodig hebben. Ooit hoop ik een zorgboerderij te beginnen, dat is mijn droom. Ik hou met hart en ziel van deze mooie mensen.”

© 2019 - Alliade