Alliade

'Meedoen is voor onze cliënten zo belangrijk, daar wil ik alles voor doen'

Linda Lai_staand.jpg

Linda Lai (43) zorgde ervoor dat alle Reik-cliënten op de Drachtster locatie Torenstate een passende baan, opleiding of dagbesteding kregen. Ze zette daarvoor eigenhandig een plan op en regelde de contacten met scholen, bedrijven en instanties. Inmiddels is ze organisatiebreed aangesteld als Coördinator Arbeid en Scholing en leidt ze collega’s op om cliënten te ondersteunen. Een terechte nominatie voor Ster van Alliade!

“Ik herinner me de eerste woonlocatie waar ik ging werken nog goed. Geen van de vier cliënten had werk of dagbesteding. Ze verveelden zich enorm en van een normaal dag-nachtritme was geen sprake. De jobcoach kwam elke maand vertellen dat er nog steeds geen werk was. Ik dacht: dat moet anders kunnen, waarna ik mijn eerste cliënt gelijk meenam naar het uitzendbureau. Maar ik deed dit werk nog maar net en het was in die tijd - twaalf jaar geleden - ongebruikelijk voor pedagogisch medewerkers om actief bezig te zijn met werk of scholing voor cliënten. Mijn idee kwam niet van de grond. Wel begon ik me te verdiepen in de wet- en regelgeving eromheen.”

Linda: “Ik ga door totdat ik mijn doel bereikt heb"

Bijzondere doelgroep

Vijf jaar geleden ging Linda als pedagogisch medewerker op Torenstate werken. “Van de zeventien cliënten zaten er twaalf thuis. Ook hier merkte ik dat ‘meedoen’ juist zo belangrijk is. Ik wilde er alles voor doen om dat te laten slagen en schreef een plan voor een aandachtsfunctionaris Arbeid en Scholing. Deze zou de samenwerking moeten zoeken met partijen als de gemeente, het UWV, scholen en re-integratie instanties. Ik kreeg groen licht voor het plan en regelde bij alle partijen een vast contactpersoon. Ik zat bij intakes, regelde afspraken, lichtte situaties toe en bemiddelde. Onze cliënten vormen een bijzondere doelgroep. Naast een licht verstandelijke beperking is er vaak sprake van gedragsproblematiek. Soms interpreteren scholen of werkgevers bepaald gedrag als ‘slecht gemotiveerd’, terwijl dat niet zo is. Bij Reik hebben we de expertise om zulk gedrag te vertalen; we kennen de talenten en valkuilen van onze jongeren. Het plan werd een succes: binnen een jaar waren alle zeventien cliënten aan het werk of naar school. Niemand zat meer thuis.”

Blij en trots

Linda’s werk maakt echt verschil voor de jongeren bij Reik. Ze voelen zich gewaardeerd en groeien daardoor. “Ik weet nog dat een meisje na haar Wibra-stage bij Blokker ging werken. Voor het eerst kreeg ze personeelskleding. Ze kwam er ontzettend trots mee thuis. Het gaf haar het gevoel: jij doet mee, je bent net zo belangrijk als de rest. Ook onvergetelijk was een autistische jongen die de BBL-opleiding Constructie en Metaal volgde. Docenten zeiden in het eerste jaar: ‘hij gaat nooit over, laat staan dat hij slaagt’. Maar deze jongen was heel gedreven en studeerde wel vier uur per dag. Ik ben elke maand met school gaan praten om de docenten gemotiveerd te houden. Op een gegeven moment haalde hij zelfs tienen, en uiteindelijk zijn diploma. Zijn werkgever was zo blij met hem dat zijn Wajong-uitkering stopgezet kon worden en hij als reguliere werknemer aan de slag kon. Fantastisch. Om zoiets kan ik wel huilen.”
 

Gewoon doen

Volgens de motivatiebrief voor de nominatie is Linda net een pitbull, ze bijt zich vast tot ze resultaat heeft. “Ja”, lacht Linda, “dat heb ik van mijn nuchtere Friese mem. Ik ga door totdat ik mijn doel bereikt heb. Mijn kracht zit vooral in het bedenken van innovatieve oplossingen. Ik kijk wat iemand nodig heeft en regel dat. Eén meisje wilde ontzettend graag bij een bloemist werken, maar die opleiding is best pittig. Ik heb toen alle bloemisten in Drachten afgebeld. Eentje zei: ‘laat haar maar komen'. Ze heeft daar vervolgens een half jaar vrijwilligerswerk gedaan. Soms moet je het gewoon dóen.”

Verder kijken

Linda leidt nu op elke Reik-locatie een pedagogisch medewerker op tot aandachtsfunctionaris Arbeid en Scholing. Daarnaast is ze vraagbaak voor de hele organisatie. “Het gaat niet alleen om kennisoverdracht, mijn missie is samenwerking. Voor veel pedagogisch medewerkers is het best een uitdaging om een netwerk van contactpersonen bij gemeente en scholen op te bouwen. Ik help ze daar nu bij door zelf dat netwerk te regelen en de functionaris ermee te koppelen. Mijn hoop is dat we een beetje van het ‘zorgeiland’ afkomen en óók kijken naar de mogelijkheden die iemand heeft. Als tiener heb ik het zelf enorm verpest, ik maakte er echt een potje van op school. Totdat mijn leraar Frans me apart nam en een leuk gesprek met me voerde. Hij zag me echt. Daarna haalde ik alleen nog maar goede cijfers voor Frans. Met deze jongeren is het net zo. Ze hebben altijd te horen gekregen dat ze niks kunnen, maar luister eens goed naar ze. Er zit zoveel meer in dan je denkt.”

© 2019 - Alliade