|
|
|
|
|
|
Nieuwsbrief PWO | maart 2023
|
|
|
|
|
|
|
De P van de afdeling PWO staat voor praktijkgericht. Bij Alliade hebben we als doel om praktijkvragen te beantwoorden middels wetenschappelijk onderzoek. Het onderzoek is in het belang van de cliënt en van het systeem rondom de cliënt, waaronder medewerkers en familieleden. Dan is het natuurlijk van groot belang dat de uitkomsten van onderzoek ook écht terugvloeien naar de werkvloer. Bij Alliade én daarbuiten. Dat doen we bij PWO op diverse manieren: van artikelen, infographics, filmpjes en een laagdrempelige website tot lessen, nieuwsbrieven en interactieve bijeenkomsten, zoals de Alliade Kennisdagen. Door kennis te delen kom je samen verder. Meer daarover in deze nieuwsbrief.
Namens de afdeling PWO, een mooie lente gewenst.
Alain Dekker
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Alliade Kennisdag 2023
Na het grote succes van vorig jaar organiseert PWO dit jaar opnieuw de Alliade Kennisdag. Dit jaar niet alleen voor zorgmedewerkers van Alliade (30 juni), maar ook voor familie en vrijwilligers (1 juli). Inspirerende dagen over belangrijke, actuele onderwerpen in de gehandicapten-, jeugd- en ouderenzorg.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Artikel Ondersteunde communicatie bij mensen met downsyndroom
Het artikel Communicatieniveau bepalen bij mensen met downsyndroom: inventarisatie en beoordeling van instrumenten verschijnt binnenkort digitaal op de website Orthopedagogiek - Onderzoek en Praktijk (OOP). Later dit jaar zal het artikel ook verschijnen in het tijdschrift van OOP.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Evalueren kun je leren
PWO biedt ruimte aan studenten om voor hun afstudeeronderzoek aan te sluiten bij een lopend onderzoek. Zij voeren zelfstandig een deelonderzoek uit, waarop ze vervolgens afstuderen. Gerbrich Hilverda is zorgcoördinator bij Alliade ouderenzorg en sloot aan bij het project Psychofarmacagebruik bij Alliade.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Samenwerken met PWO?
Wilt u ook onderzoek doen samen met PWO? Dat kan! U kunt uw beknopte onderzoeksidee of uitgebreid onderzoeksvoorstel bij ons indienen via het aanmeldformulier. Uw aanvraag wordt vervolgens beoordeeld door de PWO Toetsings- en adviescommissie (TAC).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Studenten die onderzoek willen doen. Hoe werkt dat?
Veel studenten willen onderzoek doen bij Alliade. En natuurlijk juichen we dat toe! We krijgen veel verschillende aanvragen binnen: van studenten verpleegkunde en psychologie tot studenten diëtetiek of orthopedagogiek.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Start onderzoekslijn LVB
Op donderdag 16 maart startte PWO met de nieuwe onderzoekslijn LVB (lichte verstandelijke beperkingen). Voor de aftrap was de Landelijke Federatie Belangenbehartiging (LFB) Wolvega uitgenodigd. Hun film ‘Laat mij mijn eigen gang maar gaan’ nam een centrale plaats in.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Kennismodules (Z)EV(M)B
Bij mensen met (zeer) ernstige verstandelijke en motorische beperkingen zijn dementie en achteruitgang in het functioneren vaak lastig vast te stellen. Vanuit de praktijk is er dan ook grote behoefte aan scholing over dementie bij mensen met (Z)EV(M)B. Op basis van onderzoek zijn 8 kennismodules ontwikkeld, die nu voor iedereen beschikbaar zijn.
|
|
|
|
|
|
|
|
Vroege signalen voor dementie bij downsyndroom
Mensen met downsyndroom verouderen op jongere leeftijd en hebben een sterk verhoogde kans op dementie. Onder andere gedragsveranderingen zijn een belangrijk alarmsignaal. Met de BPSD-DS 2 kunnen deze systematisch in kaart worden gebracht.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dementietafel Groningen-Drenthe
|
|
|
|
|
Dementietafel Friesland
Op woensdag 17 mei zal PWO'er Gerda Pavlis-Maldonado tijdens de Dementietafel Friesland in Wolvega een presentatie geven over communicatie bij mensen met downsyndroom. Daarnaast zal waarschijnlijk aandacht zijn voor hulpmiddelen in de communicatie bij en met mensen met dementie. Houd voor meer informatie de website in de gaten: Dementietafel - Dementietafel (kansplus.nl).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Volgende nieuwsbrief
De volgende nieuwsbrief van PWO verschijnt voor zomervakantie.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|