Veel gestelde vragen
Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op!
-
Hoe kan ik ondersteuning krijgen?
Je kunt ondersteuning aanvragen in de gemeente waar je woont. Ondersteuning valt onder de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). De gemeente heeft hiervoor veelal een speciaal team en/of loket.
Ook kan het zo zijn dat je recht hebt op ondersteuning vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz). Wanneer je hiervoor een indicatie hebt ontvangen, dan kun je rechtstreeks contact opnemen met het klantadvies van Alliade. -
Hebben jullie ook huishoudelijke hulp?
Nee, Alliade maatschappelijke ondersteuning biedt geen huishoudelijke hulp. Wanneer je huishoudelijke hulp nodig hebt kunnen we je wel ondersteunen bij het aanvragen bij de gemeente.
-
Kan Alliade maatschappelijke ondersteuning mij helpen met mijn huishouden?
Ja. We kunnen jou helpen met het structuur aanbrengen in je huishouden. Ook kunnen we je ondersteunen in het aanleren van huishoudelijke vaardigheden. We pakken klusjes zoals bijvoorbeeld de afwas doen samen met jou op. We nemen het afwassen niet van jou over, maar helpen je op weg.
-
Wat kan ik verwachten van de ondersteuning?
Samen met de indicatiesteller van de gemeente stel je doelen op waarvoor je ondersteuning wilt/ nodig hebt, aan deze doelen gaan wij samen met jou werken.
-
Is er een wachtlijst?
Nee, er is geen wachtlijst. Dit betekent dat wij de maatschappelijke ondersteuning op korte termijn kunnen starten.
-
Wat kost de ondersteuning?
Via het Centraal Administratie Kantoor (CAK) krijg je een rekening. De consulent Wmo van de gemeente waarin jij woont kan je vertellen hoeveel dit is. Voor de Wlz en Wmo zijn dit verschillende bedragen.
-
Krijg ik steeds dezelfde ondersteuner?
Je krijgt zoveel mogelijk vaste ondersteuners. Afhankelijk van de grootte van je indicatie en hoe vaak je ondersteuning per week krijgt, kunnen dit meerdere personen zijn.
-
Kan ik op ieder moment iemand bereiken? Ook in het weekend?
‘s Avonds en in de weekenden is maatschappelijke ondersteuning van Alliade niet te bereiken. Wel kun je bellen en de voicemail inspreken. Je wordt dan zo snel mogelijk tijdens de eerstvolgende werkdag teruggebeld.