'Nabij zijn is een luisterend oor bieden wanneer daar behoefte aan is'

Vertrouwenspersoon

Iedere dag zetten we bij Alliade ons beste beentje voor. Samen gaan we voor het beste resultaat, want we streven naar tevreden mensen. Maar wat doe je wanneer jij van mening bent dat het anders moet? Laat ons dit vooral weten. We gaan graag met jou in gesprek. Vind je het lastig om jouw wensen of problemen met ons te delen? Dan kun je hiervoor een vertrouwenspersoon inschakelen.

Iedere dag zetten we bij Alliade ons beste beentje voor. Samen gaan we voor het beste resultaat, want we streven naar tevreden mensen. Maar wat doe je wanneer jij van mening bent dat het anders moet? Laat ons dit vooral weten. We gaan graag met jou in gesprek. Vind je het lastig om jouw wensen of problemen met ons te delen? Dan kun je hiervoor een vertrouwenspersoon inschakelen.

Alliade werkt met verschillende vertrouwenspersonen. Het zijn stuk voor stuk betrokken mensen met veel ervaring. Je kunt bij hun aankloppen wanneer je bijvoorbeeld inhoudelijke vragen hebt over de zorg die je krijgt. Of wanneer je van mening bent dat de zorg die jij krijgt anders moet worden geregeld. Ook kun je je hart luchten wanneer je daar gewoon even behoefte aan hebt. Doe je dit liever anoniem? Ook dat is mogelijk. 

De vertrouwenspersonen zijn niet in dienst van Alliade. Zij werken voor Zorgbelang Fryslân of Quasir. Hierdoor hebben ze een onafhankelijke positie en kunnen ze jouw verhaal objectief beoordelen. Voor cliënten en verwanten van Alliade is de ondersteuning door de vertrouwenspersoon gratis. 

  • Wat kan de vertrouwenspersoon voor jou betekenen?

    Omdat we niet allemaal hetzelfde zijn, worden vertrouwenspersonen voor veel verschillende situaties benaderd. Soms zijn het vertrouwelijke zaken. Ook komt het voor, bijvoorbeeld tijdens de coronapandemie, dat mensen even hun verhaal kwijt willen. Hieronder een aantal voorbeelden waarvoor je ze kunt bellen of mailen:

    • Je bent niet tevreden over de gang van zaken op de locatie waar je woont of werkt.
    • Je vindt dat je meer ruimte nodig hebt om zelfstandig keuzes te kunnen maken. 
    • Iemand behandelt je op een manier die je niet plezierig vindt.
    • Je hebt een klacht, maar vindt het lastig om dit zelf onder de aandacht te brengen van de medewerkers van Alliade.
    • Er staat een overleg gepland met een medewerker van Alliade om jouw klacht te bespreken. Je vindt het fijn dat een onafhankelijk iemand met jou meegaat naar dat gesprek.
  • Wat doet een vertrouwenspersoon?

    Een vertrouwenspersoon helpt je om het probleem goed helder te maken. De vertrouwenspersoon geeft je advies en biedt een luisterend oor. Door goed te luisteren is het mogelijk de oorzaak van jouw klacht goed vast te leggen. Ook kan de vertrouwenspersoon jou ondersteunen bij het voeren van een gesprek met Alliade. Dit is een goede aanzet om samen tot een oplossing te komen. De gesprekken die jij voert met de vertrouwenspersoon zijn altijd vertrouwelijk. Dat wil zeggen dat de vertrouwenspersoon dit niet met anderen bespreekt. Tenzij jij hiervoor toestemming geeft.

Eigen regie

Wij geloven dat ieder mens uniek is en er toe doet: dat ieder mens een goed en zinvol leven wil leiden in de samenleving. Wij geloven ook dat ieder mens zo veel mogelijk zelf beslissingen wil nemen over zijn of haar eigen leven. Dit noemen we eigen regie. Daarom vinden wij de rol van de vertrouwenspersoon zo belangrijk. De vertrouwenspersoon adviseert en ondersteunt. Jíj bent degene die beslist!

Cliëntenvertrouwenspersoon Wet zorg en dwang

Ontvang jij, of jouw familielid, onvrijwillige zorg volgens de Wet zorg en dwang (Wzd) dan kun je ook ondersteuning vragen van een cliëntenvertrouwenspersoon Wzd. In deze situatie gaat het vaak om zaken waarbij je iets moet, maar eigenlijk niet wilt. Of wanneer je iets niet mag, maar wel heel graag wil. In deze situaties kun je de vertrouwenspersonen van Quasir inschakelen. Ook de wettelijk vertegenwoordiger kan deze hulp inschakelen. Ook in dit geval zijn er geen kosten aan verbonden.