Praktische informatie voor (nieuwe) cliënten

Welkom!

Alliade is er voor jou. We willen graag dat jij je zo thuis mogelijk voelt en zo zelfstandig mogelijk beslissingen neemt. We maken samen afspraken over welke en hoeveel verzorging, verpleging, begeleiding of behandeling je krijgt. Op deze informatiepagina vind je alle praktische details die voor jou belangrijk zijn. Kun je de juiste gegevens niet vinden? Neem dan contact op met onze klantadviseurs.

Samenwerk-afspraken

Krijg je zorg, ondersteuning of behandeling bij Alliade? Dan gelden er samenwerk-afspraken. Deze afspraken hebben we met de cliëntenraden gemaakt en worden regelmatig opnieuw besproken. 

Algemene voorwaarden

Alliade houdt zich aan de afspraken uit de wet en de leveringsvoorwaarden die zijn afgesproken door onze brancheorganisaties. Dit zijn: Actiz (ouderenzorg) en VGN (zorg voor mensen met een verstandelijke beperking). 

Daar kun je op rekenen

Woon je bij Alliade of verblijf je er tijdelijk? Krijg je zorg die wordt betaald uit de Wet langdurige zorg (Wlz) of de Jeugdwet? Dan is deze folder voor jou bedoeld. In deze folder kun je lezen waar Alliade voor zorgt en wat je zelf moet regelen en betalen. 

Tarieven

Voor verschillende diensten en behandelingen factureren wij speciale tarieven. 

Privacy

Om goede zorg of ondersteuning te bieden, hebben wij informatie over je nodig. Wij gaan altijd voorzichtig met de informatie om en werken volgens de wetten en regels die hiervoor gelden.  

Vertrouwenspersoon

Bij Alliade streven we elke dag naar tevreden mensen. Toch kan het voorkomen dat je ergens niet tevreden over bent. Of dat je iets wilt bespreken. Wij horen dit graag van je en overleggen dit graag met je in een persoonlijk gesprek. Soms kan het moeilijk zijn jouw wens of probleem rechtstreeks te uiten. In dat geval kun je terecht bij de vertrouwenspersoon.

Klachten

Heb je een klacht over onze zorg? Of lopen zaken anders dan je graag had gezien? Blijf er niet mee zitten. We stellen het op prijs wanneer je het ons laat weten. We gaan dan graag in gesprek om samen naar een oplossing te zoeken. Als je ontevreden bent, zijn er verschillende mogelijkheden om dit onder onze aandacht te brengen.

Onvrijwillige zorg/ Wet zorg en dwang

Wij geloven dat ieder mens zo veel mogelijk zelf beslissingen wil nemen over zijn of haar eigen leven. Daarom krijgt een cliënt bij Alliade geen onvrijwillige zorg, behalve als dat de enige manier is waarop we kunnen voorkomen dat de cliënt of de mensen om de cliënt heen gevaar lopen. Ons uitgangspunt bij onvrijwillige zorg is altijd: ‘Nee, tenzij…’

Medezeggenschap

Alliade vindt het belangrijk dat cliënten en cliëntvertegenwoordigers meedenken, meepraten en adviseren over de zorg en ondersteuning. Via medezeggenschap kunnen zij invloed uitoefenen op het beleid en de gang van zaken bij Alliade. 
 

Huisregels

Krijg je zorg, ondersteuning of behandeling bij Alliade? Dan gelden er huisregels. Deze regels hebben we met de cliëntenraden gemaakt en worden regelmatig opnieuw besproken.

Kwaliteit en veiligheid

Kwaliteit en veiligheid betekent voor ons dat wij continu beter willen worden in wat wij doen. Dit jagen wij aan via ons meerjarenprogramma ‘Samen’. Ieder jaar maken wij hiervan een kwaliteitsverslag.

Onze klantadviseurs zijn er voor jou!

Deze professionals kennen het zorgaanbod van Alliade van binnen en van buiten. Vragen? Neem gerust contact met ze op!

Blijf op de hoogte! Meld je aan voor onze online nieuwsbrief.

Wil je weten hoe wij onze cliënten helpen om een goed en zinvol leven te leiden? Hoe Samen doen wat wél kan in de praktijk werkt? Meld je dan nu aan voor onze online nieuwsbrief.