• Amber is kok bij Brasserie Heidewoud

‘Ik leer het beste door eerst samen aan de slag te gaan’

In Brasserie Heidewoud in Oranjewoud draait alles om genieten. Of je nu zin hebt in een rijkgevulde lunch, een zelfgemaakt taartje of gewoon een kop koffie, hier staat een team klaar dat jou graag in de watten legt. Kom jij eens langs? Grote kans dat Amber (25) jouw bestelling klaarmaakt. Bij de brasserie is ze één van de koks. In de keuken voelt ze zich helemaal op haar plek: ‘Mensen blij maken met lekker eten vind ik het allerleukst.’ 
 

Amber heeft haar eigen manier van leren: ‘Ik leer het beste door eerst samen aan de slag te gaan. Bij een nieuwe taak wil ik graag dat iemand het voordoet. Dan kan ik kijken en begrijpen hoe het moet voordat ik het zelf probeer. Dat geeft me vertrouwen in mezelf.’ Nieuwe taken vindt Amber soms best spannend, maar ze gaat de uitdaging niet uit de weg. ‘Met de hulp van mijn begeleider of een collega lukt het uiteindelijk altijd.’ 

De voorbereiding

‘Iedere werkdag begint met een gezamenlijke dagstart. Als duidelijk is wie welke rol krijgt, gaan we uiteen’, legt Amber uit. Andere cliënten wisselen hun taken af, maar Ambers rol is duidelijk: ze hóórt in de keuken. Samen met de andere koks verdelen ze de taken. Als hulpmiddel gebruiken ze daarbij een checklist. Amber: ‘Wat op die lijst staat, bereiden we voor. We bakken verse broodjes en snijden verse ingrediënten.’ Checklists zijn voor Amber onmisbaar in haar werk. Ze geven haar overzicht en helpen haar om taken gestructureerd uit te voeren. 

Liefde voor taart maken

Amber heeft een duidelijke favoriet als het om kokstaken gaat: taart maken. Ze licht toe: ‘Taart maken is mijn specialiteit, vooral de kersenkwarktaart. De gasten zijn er dol op! Daarom maak ik die taart het liefst. Ik word blij als ik gasten zie genieten van het eten dat wij hebben klaargemaakt én als ze ons complimenten geven.’ 

Iedereen doet mee

Bij Brasserie Heidewoud wordt nagedacht over toegankelijkheid. Niet iedereen kan lezen en schrijven, maar dat hoeft geen belemmering te zijn. Met een kleurensysteem, waarbij tafels en bestellingen met kleuren worden aangegeven, is het proces overzichtelijk en voor iedereen te volgen. Amber legt uit: ‘Elke tafel heeft een eigen kleur. Doet een gast aan een groene tafel een bestelling, dan zet de ober een groen kruisje in de bestelmap bij het gerecht. Op het bonnetje voor de keuken staat ook die groene kleur. Zo weet iedereen precies welke bestelling bij welke tafel hoort.’

Werk dat écht past

Werken als ober heeft Amber ook geprobeerd, maar ze ontdekte al snel dat haar hart in de keuken ligt. ‘Als een rol niet goed voelt, kijk je samen met de begeleider naar wat er beter bij je past. Werken als kok past gewoon het allerbeste bij mij,’ vertelt ze. Ze leert nog elke dag: ‘Met de begeleider heb ik ontwikkeldoelen bedacht. Ik wil graag álles weten over de kwaliteit van voeding. Nu controleer ik of de geleverde producten op de juiste temperatuur zijn en of de koelkasten goed staan ingesteld. Omdat ik het zo interessant vind, ben ik er ook goed in.’ Het is helder: in de keuken kan Amber écht haar talent laten zien.