Active Support voor mensen met LVB

Active Support is een stimulerende begeleidingsmethodiek waarbij de focus ligt op wat iemand wél kan. Empowerment en inclusie spelen binnen de methodiek een belangrijke rol.

Begeleiders ondersteunen de cliënt bij het versterken van zijn of haar talenten en vaardigheden, het maken van eigen keuzes, opdoen van nieuwe ervaringen en ondernemen van activiteiten. Zo krijgt de cliënt steeds meer eigen regie en grip op zijn of haar eigen leven.

Active Support is oorspronkelijk ontwikkeld voor mensen met (Z)EVB, maar wordt ook al langere tijd ingezet bij mensen met LVB. Binnen de methodiek wordt gesproken over het niveau van ondersteuning: de mate en manier wordt afgestemd op de specifieke mogelijkheden en behoeften van de cliënt.

In De Grote Methodiekengids wordt Active Support uitgebreid beschreven. De pagina's over Active Support kun je hier lezen.


Samenvatting

  • Doelgroep

    Levensfase
    Active Support kan worden ingezet bij mensen met LVB van alle leeftijden.

    Sector
    Gehandicaptenzorg

    Bijkomende problematiek
    Active Support kan ook worden toegepast wanneer er bijkomende problemen spelen, zoals probleemgedrag, psychiatrische problemen, een ontwikkelingsstoornis, zoals een autismespectrumstoornis of ADHD, of een (ernstige) lichamelijke beperking.

    Omgeving
    Active Support kan worden ingezet in een intramurale setting. De activiteitenplannen die binnen de methodiek worden gebruikt, gelden 24 uur per dag, 7 dagen per week: dus zowel bij wonen als bij werk of dagbesteding en ook ’s nachts en in het weekend. Zet een zorginstelling Active Support in, dan is het een vereiste dat de methodiek naast wonen ook binnen werk of dagbesteding wordt toegepast.

  • Belangrijke informatie over de uitvoering

    Wie kan de interventie uitvoeren?
    Active Support wordt uitgevoerd door begeleiders van wonen en werk of dagbesteding, in samenwerking met het hoofd van de locatie en de betrokken gedragskundige. Het sociale netwerk van de cliënt wordt hierbij actief betrokken.

    Kosten voor de cliënt
    Active Support is onderdeel van de dagelijkse zorg. Er zijn geen (extra) kosten aan verbonden.

    Welke kennis, instructie en opleiding zijn nodig?

    • De minimale scholingsvereiste is de vierdaagse basistraining Active Support met twee follow-upbijeenkomsen. Zowel begeleiders als het locatiehoofd en de betrokken gedragskundige dienen deze training te volgen.
    • Er is een train-de-trainerscholing beschikbaar, waarna medewerkers collega’s intern kunnen scholen.

    Welke technische, digitale of fysieke hulpmiddelen z?n nodig?

    • Active Support biedt diverse hulpmiddelen voor de verschillende stappen binnen de methodiek, zoals de talentenposter, het activiteitenplan, gelegenheidsplan en instructieplan.
    • Het digitale cliëntdossier moet zo worden ingericht of aangepast dat deze onderdelen kunnen worden opgenomen.

    Welke samenwerking is nodig?
    Er is samenwerking nodig tussen begeleiders van wonen en werk of dagbesteding, het locatiehoofd, de betrokken gedragskundige en het netwerk van de cliënt.

  • Houdbaarheid

    Kosten

    Hoeveel tijd kost het om de interventie uit te voeren?
    Hierover is geen informatie gevonden in openbare bronnen.

    Kosten voor de organisatie
    Aan de training van medewerkers zijn kosten verbonden. Deze zijn niet vindbaar in openbare bronnen, maar kunnen worden opgevraagd.

    Baten

    • Met een methodiek die goed bij de cliënt past, kan zijn of haar kwaliteit van leven toenemen.
    • Doordat een methodiek een duidelijke werkwijze en verschillende handvatten biedt, kan ze de handelingsbekwaamheid en het werkplezier van medewerkers vergroten.
    • Een passende, goed werkende methodiek zorgt voor een eenduidige, efficiënte manier van werken, die nodig is om de uitdagingen in de gehandicaptenzorg (zoals minder begeleiders, meer complexe zorgvragen en minder geld) het hoofd te bieden.
  • Bronnen waarop de interventie is gebaseerd

    Nederland en Vlaanderen

    Wetenschappelijke artikel

    • Hardendood, D., Slooven, A., De Vor, M., De Goede, H. & Wijroks, L. (2009). Effecten van Active Support in een kleinschalige woonvoorziening voor mensen met een verstandelijke beperking. Nederlands Tijdschrift voor de Zorg aan mensen met verstandelijke beperkingen (NTZ), 35(4), 208-223.

    Boeken

    • Geus, R. (2006). Persoonsgerichte planning en Active Support, een eerste praktijkverkenning. Nederlands Genootschap ter Bestudering van Zwakzinnigheid en Zwakzinnigenzorg (NGBZ). Niet meer verkrijgbaar, alleen nog via bibliotheek.nl/catalogus/titel.297182471.html.
    • Geus, R. & De Vor, M. (2019). Active Support. In J. de Bruijn & B. Twint (red.), Handboek verstandelijke beperking: vijfentwintig succesvolle methoden (2e druk, pp. 69–87). Boom uitgevers.
    • De Vor, M. (2014). Active Support: een handreiking voor de ondersteuning aan mensen met een beperking. Uitgeverij Van Gorcum.

    Scriptie

    • Terstegen, L. G. (2009). Active Support: Lange termijneffecten op de geobserveerde begeleidingsstijl en het geobserveerde cliëntgedrag. Universiteit Utrecht. studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/3833.

    Buitenland

    Wetenschappelijke artikelen

    • Beadle-Brown, J. (2021). The informal culture of a direct care staff team supporting people with intellectual disabilities who present with behaviours that challenge: commentary. Tizard Learning Disability Review, 26(3), 169–173. https://doi.org/10.1108/TLDR-06-2021-0017.
    • Beadle-Brown, J., Beecham, J., Leigh, J., Whelton, R. & Richardson, L. (2021). Outcomes and costs of skilled support for people with severe or profound intellectual disability and complex needs. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 34(1), 42–54. https://doi.org/10.1111/jar.12782.
    • Beadle-Brown, J., Bigby, C. & Bould, E. (2015). Observing practice leadership in intellectual and developmental disability services. Journal of Intellectual Disability Research, 59(12), 1081–1093. https://doi.org/10.1111/jir.12208.
    • Beadle-Brown, J., Hutchinson, A. & Whelton, B. (2012). Person-centred Active Support – Increasing choice, promoting independence and reducing challenging behaviour. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 25(4), 291–307. https://doi.org/10.1111/j.1468-3148.2011.00666.x.
    • Beadle-Brown, J., Leigh, J., Whelton, B., Richardson, L., Beecham, J., Baumker, T. & Bradshaw, J. (2016). Quality of life and quality of support for people with severe intellectual disability and complex needs. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 29(5), 409–421. https://doi.org/10.1111/jar.12200.
    • Beadle-Brown, J., Mansell, J., Ashman, B., Ockenden, J., Iles, R. & Whelton, B. (2014). Practice leadership and active support in residential services for people with intellectual disabilities: An exploratory study. Journal of Intellectual Disability Research, 58(9), 838–850. https://doi.org/10.1111/jir.12099.
    • Bigby, C. & Beadle-Brown, J. (2018). Improving quality of life outcomes in supported accommodation for people with intellectual disability: What makes a difference? Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 31(2), e182–e200. https://doi.org/10.1111/jar.12291.
    • Bigby, C., Bould, E. & Beadle-Brown, J. (2019). Implementation of Active Support over time in Australia. Journal of Intellectual and Developmental Disability, 44(2), 161–173. https://doi.org/10.3109/13668250.2017.1353681.
    • Bigby, C., Bould, E., Iacono, T. & Beadle-Brown, J. (2020a). Predicting good Active Support for people with intellectual disabilities in supported accommodation services: Key messages for providers, consumers and regulators. Journal of Intellectual and Developmental Disability, 45(3), 279–289. https://doi.org/10.3109/13668250.2019.1685479.
    • Bigby, C., Bould, E., Iacono, T. & Beadle-Brown, J. (2020b). Quality of practice in supported accommodation services for people with intellectual disabilities: What matters at the organizational level. Journal of Intellectual and Developmental Disability, 45(3), 290–302. https://doi.org/10.3109/13668250.2019.1671965.
    • Bigby, C., Bould, E., Iacono, T., Kavanagh, S. & Beadle-Brown, J. (2020). Factors that predict good Active Support in services for people with intellectual disabilities: A multilevel model. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 33(3), 334–344. https://doi.org/10.1111/jar.12675.
    • Bould, E., Beadle-Brown, J., Bigby, C. & Iacono, T. (2018). The role of practice leadership in Active Support: impact of practice leaders’ presence in supported accommodation services. International Journal of Developmental Disabilities, 64(2), 75–80. https://doi.org/10.1080/20473869.2016.1229524.
    • Bould, E., Bigby, C., Iacono, T. & Beadle-Brown, J. (2019). Factors associated with increases over time in the quality of Active Support in supported accommodation services for people with intellectual disabilities: A multi-level model. Research in Developmental Disabilities, 94, 103477. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2019.103477.
    • Chng, J. P. L., Stancliffe, R. J., Wilson, N. J. & Anderson, K. (2013). Engagement in retirement: An evaluation of the effect of Active mentoring on engagement of older adults with intellectual disability in mainstream community groups. Journal of Intellectual Disability Research, 57(12), 1130–1142. https://doi.org/10.1111/j.1365-2788.2012.01625.x.
    • Chou, Y.-C., Harman, A. D., Lin, C.-J., Lee, W.-P., Chang, S.-C. & Lin, M.-L. (2011). Outcome evaluation of Active Support training in Taiwan. Research in Developmental Disabilities, 32(3), 1130–1136. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2011.01.011.
    • Felce, D. (1989). Andover project: Staffed housing for adults with severe or profound mental handicaps: Summary report of a department of health and social security funded research project. BIMH Publications.
    • Felce, D. & Emerson, E. (2001). Overview: Community living. Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews, 7(2), 73–74. https://doi.org/10.1002/MRDD.1010.
    • Flynn, S., Totsika, V., Hastings, R. P., Hood, K., Toogood, S. & Felce, D. (2018). Effectiveness of Active Support for adults with intellectual disability in residential settings: Systematic review and meta-analysis. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 31(6), 983–998. https://doi.org/10.1111/jar.12491.
    • Graham, F., Sinnott, K. A., Snell, D. L., Martin, R. & Freeman, C. (2013). A more “normal” life: Residents’, family, staff, and managers’ experience of active support at a residential facility for people with physical and intellectual impairments. Journal of Intellectual and Developmental Disability, 38(3), 256–264. https://doi.org/10.3109/13668250.2013.805738.
    • Harman, A. D. & Sanderson, H. (2008). How person-centred is active support? Journal of Intellectual and Developmental Disability, 33(3), 271–273. https://doi.org/10.1080/13668250802273257.
    • Iacono, T., Bould, E., Beadle-Brown, J. & Bigby, C. (2019). An exploration of communication within active support for adults with high and low support needs. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 32(1), 61–70. https://doi.org/10.1111/jar.12502.
    • Jones, E., Allen, D., Moore, K., Phillips, B. & Lowe, K. (2007). Restraint and self-injury in people with intellectual disabilities: A review. Journal of Intellectual Disabilities, 11(1), 105–118. https://doi.org/10.1177/1744629507074006.
    • Jones, E., Felce, D., Lowe, K., Bowley, C., Pagler, J., Strong, G., Gallagher, B., Roper, A. & Kurowska, K. (2001). Evaluation of the dissemination of Active Support training and training trainers. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 14(2), 79–99. https://doi.org/10.1046/j.1468-3148.2001.00064.x.
    • Jones, E., Lowe, K., Brown, S., Albert, L., Saunders, C., Haake, N. & Leigh, H. (2013). Active Support as a primary prevention strategy for challenging behaviour. International Journal of Positive Behavioural Support, 3(1), 16-30.
    • Jones, E., Perry, J., Lowe, K., Felce, D., Toogood, S., Dunstan, F., Allen, D. & Pagler, J. (1999). Opportunity and the promotion of activity among adults with severe intellectual disability living in community residences: The impact of training staff in active support. Journal of Intellectual Disability Research, 43(3), 164–178. https://doi.org/10.1046/j.1365-2788.1999.00177.x.
    • Koritsas, S., Iacono, T., Hamilton, D. & Leighton, D. (2008). The effect of Active Support training on engagement, opportunities for choice, challenging behaviour and support needs. Journal of Intellectual and Developmental Disability, 33(3), 247–256. https://doi.org/10.1080/13668250802282944.
    • Lin, J., Manokara, V., Ng, J. S. & Penchaliah, S. (2020). Implementing Active Support in disability day services: A 6-month prospective study on engagement and behaviours of concern among adults with intellectual disability. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 33(6), 1307–1317. https://doi.org/10.1111/jar.12750.
    • Mansell, J. & Beasley, F. (1993). Small staffed houses for people with a severe learning disability and challenging behaviour. The British Journal of Social Work, 23(4), 329–344.
    • Mansell, J., Beadle-Brown, J. & Bigby, C. (2013). Implementation of active support in Victoria, Australia: An exploratory study. Journal of Intellectual and Developmental Disability, 38(1), 48–58. https://doi.org/10.3109/13668250.2012.753996.
    • Mansell, J., Beadle-Brown, J., Macdonald, S. & Ashman, B. (2003). Functional grouping in residential homes for people with intellectual disabilities. Research in Developmental Disabilities, 24(3), 170–182. https://doi.org/10.1016/S0891-4222(03)00027-1.
    • Mansell, J., Beadle-Brown, J., Whelton, B., Beckett, C. & Hutchinson, A. (2008). Effect of service structure and organization on staff care practices in small community homes for people with intellectual disabilities. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 21(5), 398–413. https://doi.org/10.1111/j.1468-3148.2007.00410.x.
    • Mansell, J., Elliott, T., Beadle-Brown, J., Ashman, B. & Macdonald, S. (2002). Engagement in meaningful activity and “active support” of people with intellectual disabilities in residential care. Research in Developmental Disabilities, 23(5), 342–352. https://doi.org/10.1016/S0891-4222(02)00135-X.
    • Qian, X., Larson, S. A., Tichá, R., Stancliffe, R. & Pettingell, S. L. (2019). Active Support training, staff assistance, and engagement of individuals with intellectual and developmental disabilities in the United States: Randomized controlled trial. American Journal on Intellectual and Developmental Disabilities, 124(2), 157–173. https://doi.org/10.1352/1944-7558-124.2.157.
    • Rhodes, J. A. & Toogood, S. (2016). Can active support improve job satisfaction? Tizard Learning Disability Review, 21(2), 54–60. https://doi.org/10.1108/TLDR-07-2015-0028.
    • Smith, C., Felce, D., Jones, E. & Lowe, K. (2002). Responsiveness to staff support: Evaluating the impact of individual characteristics on the effectiveness of active support training using a conditional probability approach. Journal of Intellectual Disability Research, 46(8), 594–604. https://doi.org/10.1046/j.1365-2788.2002.00433.x.
    • Stancliffe, R. J., Bigby, C., Balandin, S., Wilson, N. J. & Craig, D. (2015). Transition to retirement and participation in mainstream community groups using active mentoring: A feasibility and outcomes evaluation with a matched comparison group. Journal of Intellectual Disability Research, 59(8), 703–718. https://doi.org/10.1111/jir.12174.
    • Stancliffe, R. J., Harman, A. D., Toogood, S. & McVilly, K. R. (2008). Staff behaviour and resident engagement before and after active support training. Journal of Intellectual and Developmental Disability, 33(3), 257–270. https://doi.org/10.1080/13668250802318284.
    • Stancliffe, R. J., Harman, A. D., Toogood, S. & McVilly, K. R. (2011). Staffing numbers and active support: A case study. Tizard Learning Disability Review, 16(3), 21–30. https://doi.org/10.1108/13595471111158666.
    • Stancliffe, R. J., Harman, A. D., Toogood, S. & McVilly, K. R. (2007). Australian implementation and evaluation of active support. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 20(3), 211–227. https://doi.org/10.1111/j.1468-3148.2006.00319.x.
    • Stancliffe, R. J., Jones, E. & Mansell, J. (2008). Research in active support. Journal of Intellectual and Developmental Disability, 33(3), 194–195. https://doi.org/10.1080/13668250802320082.
    • Stancliffe, R. J., Jones, E., Mansell, J. & Lowe, K. (2008). Active Support: A critical review and commentary. Journal of Intellectual and Developmental Disability, 33(3), 196–214. https://doi.org/10.1080/13668250802315397.
    • Stancliffe, R. J., McVilly, K. R., Radler, G., Mountford, L. & Tomaszewski, P. (2010). Active Support, participation and depression. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 23(4), 312–321. https://doi.org/10.1111/j.1468-3148.2009.00535.x.
    • Toogood, S. (2008). Interactive training. Journal of Intellectual and Developmental Disability, (2008), 33(3), 215-224. https://doi.org/10.1080/13668250802292596.
    • Totsika, V., Toogood, S., Hastings, R. P. & McCarthy, J. (2010). The effect of Active Support interactive training on the daily lives of adults with an intellectual disability. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 23(2), 112–121. https://doi.org/10.1111/j.1468-3148.2009.00510.x.
    • Totsika, V., Toogood, S., Hastings, R. P. & Nash, S. (2008). Interactive training for active support: Perspectives from staff. Journal of Intellectual and Developmental Disability, 33(3), 225–238. https://doi.org/10.1080/13668250802283348.

    Boeken

    • Felce, D. (1996). Quality of support for ordinary living. In J. Mansell & K. Ericsson (red.), Deinstitutionalization and community living: Intellectual disability services in Britain, Scandinavia and the USA (pp. 117–133). Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4899-4517-4.
    • Felce, D., Jones, E. & Lowe, K. (2002). Active Support: planning daily activities and support for people with severe mental retardation. In S. Holburn & P. M. Vietze (red.), Person centered planning. Research, practice and future directions (pp. 247–269). P.H. Brookes.
    • Jones, E. & Lowe, K. (2005). Empowering service users through Active Support. In Allies in emancipation: shifting from providing service to being of support. Thompson Dunmore Press.
    • Mansell, J., Felce, D., Jenkins, J., De Kock, U. & Toogood, A. (1987). Developing staffed housing for people with mental handicaps. Costello.
    • Mansell, J. & Beadle-Brown, J. (2012). Active Support: Enabling and empowering people with intellectual disabilities. Jessica Kingsley Publishers.
    • Toogood, S., Totsika, V., Jones, E. & Lowe, K. (2016). Active Support. In N. N. Singh (red.), Handbook of Evidence-based practices in intellectual and developmental disabilities (pp. 537–560). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-26583-4_20.

    Overige referenties

    • Felce, D. (2000). Quality of life for people with learning disabilities in supported housing in the community: a review of research. University of Exeter.
    • Jacobs, G. (2008). Participatie en empowerment in de gezondheidsbevordering: Professionals in de knel tussen ideaal en praktijk? Journal of Social Intervention: Theory and Practice, 14(4), 29-39. https://doi.org/10.18352/jsi.11.
    • Ter Horst, W. (1977). Het herstel van het gewone leven. In W. ter Horst & M. E. M. Baartman (red.) (4e druk). Uitgeverij Bohn Stafleu van Loghum.
    • Wolfensberger, W., Nirje, B., Olshansky, S., Perske, R. & Roos, P. (1972). The principle of normalization in human services. National Institute on Mental Retardation.
  • Bewijs dat de interventie werkt

    Er is veel wetenschappelijke onderbouwing voor de werkzaamheid van Active Support, maar specifiek voor mensen met LVB is deze beperkt. De methodiek is onderzocht bij meerdere doelgroepen, waaronder ongeveer 39 mensen met LVB/MVB. De resultaten van de onderzoeken zijn niet uitgesplitst per doelgroep.

    Drie kwantitatieve onderzoeken:

    • Qian et al., 2019: N=80, 23% LVB
    • Rhodes & Togood, 2016, locatie 1: N=5 MVB/LVB, locatie 2, N=5 MVB/EVB
    • Chou et al., 2011 N=68, 57,4% MVB/LVB

    Drie kwalitatieve onderzoeken:

    • Graham et al., 2019: N=4, 1 LVB
    • Totsika et al., 2008: onderzoek naar de ervaringen van 37 begeleiders; de mate van verstandelijke beperking van de cliënten die ze begeleidden is niet gespecificeerd.
    • Jones et al., 2002: onderzoek naar de ervaringen van 32 cliënten met ‘hoger niveau’; de mate van verstandelijke beperking is niet gespecificeerd.

    Uit het onderzoek van Qian et al. (2019) bleek dat mensen met meer vaardigheden minder probleemgedrag vertoonden en meer ADL-activiteiten ondernamen. Ook werd aangetoond dat jongere mensen met meer vaardigheden in woningen met minder personele wisselingen onder begeleiders sociaal meer betrokken waren. Deze correlaties geven een indicatie dat de methodiek ook werkzaam zou kunnen zijn bij mensen met LVB.

    Actueel onderzoek
    Bij PWO loopt op dit moment een driejarig onderzoek naar de effecten van en ervaringen met Active Support bij mensen met LVB.

  • Duurzaamheid

    Er is geen informatie gevonden over Active Support met betrekking tot duurzaamheid.

Hoofdgebied
Gehandicaptenzorg
  • Delen

Onderzoeken