• Tineke kreeg ondersteuning van Alliade nadat zij slachtoffer werd van de toeslagenaffaire

'Het openen van de post werd mijn grootste angst'

Zes jaar lang leefde Tineke in een financiële nachtmerrie. De toeslagenaffaire heeft meer dan 60.000 gedupeerden veel leed aangericht. Ouders moesten onterecht kinderopvangtoeslag terug betalen omdat ze niet konden bewijzen hoe ze hun geld hadden uitgegeven. Vanaf 2020 is de overheid bezig om de geleden schade te herstellen. Tineke was één van de gedupeerden. 

Groeiende schulden

‘Plots hing er een som van dertig duizend euro boven mijn hoofd. De angst voor nieuwe rekeningen zorgde ervoor dat ik enveloppen niet meer durfde te openen. Mijn schaamte over de groeiende schulden zorgde voor problemen in mijn relatie. De zorgen stapelden zich op. Ik raakte stukje bij beetje overspannen.’  

‘Hoe kwam ik uit deze situatie? Een eindeloze zoektocht zorgde voor veel frustratie en verdriet. Je probeert overal informatie vandaan te halen. Maar iedereen heeft zijn of haar eigen verhaal.’ Annie van der Lei – ondersteuner bij Alliade – hielp Tineke bij het zoeken naar een oplossing: ‘Via de gemeente Heerenveen kwam Tineke bij ons terecht. Wij hebben haar geholpen om de zaak aan te kaarten bij de belastingdienst. Een kort maar intensief traject volgde waarin haar pijnlijke verhaal duidelijk werd.’

'We hebben een gestructureerd plan gemaakt met korte en haalbare doelstellingen. Zo is er een lijst gemaakt van de door De Belastingdienst opgevraagde documenten. Dit is een brij van juridische en financiële kwesties waar je alleen moeilijk uit komt. Na het aanleveren van deze documenten kon de procedure worden gestart. Met als uiteindelijk doel en eindresultaat een vergoeding van dertig duizend euro. Deze heeft Tineke uiteindelijk ontvangen via de Catshuisregeling.’   


De Catshuisregeling is ontstaan om gedupeerde ouders snel én ruim te compenseren. Een onderdeel hiervan is dat ouders snel dertig duizend euro ontvangen om openstaande schulden af te lossen. Zo wordt verder leed voorkomen.


Begeleiding

Tineke benadrukt de waarde van de ondersteuning van Annie: ‘In mijn geval heeft het traject ongeveer een jaar geduurd. Het fijne is dat er op vaste momenten een evaluatie wordt gepland om de status te bespreken. Dit had ik in die tijd echt nodig. Mocht ik toch behoefte hebben aan meer contact, dan stond Annie altijd voor mij klaar. Soms was een simpel appje al genoeg om mij gerust te stellen. Het gevoel dat je er niet alleen voor staat is alleen al van grote waarde’.

Immateriële problemen

‘Ondanks de vergoeding van dertig duizend euro waren er persoonlijke uitdagingen, vooral in mijn relatie. Na een onzekere periode zoals deze durf je het geld niet zomaar uit te geven. Dat zorgde voor meningsverschillen met mijn partner. Gelukkig is ook dit allemaal achter de rug. Hoewel andere gedupeerden tijdens of na de toeslagenaffaire hun gezin verloren, kreeg ik met hulp van Annie net op tijd de kans om mijn leven weer op te pakken.’  

Annie: ‘Dankzij gerichte begeleiding, op zowel sociaal als administratief niveau hebben wij Tineke weer een zorgeloze toekomst kunnen geven. Nadat ze in het gelijk is gesteld wordt er vanuit de belastingdienst nog een coach toegewezen voor de nazorg. Tineke heeft dit traject ook gevolgd. Er is nu nu geen verdere ondersteuning meer nodig.’

Voor dit verhaal hebben wij een fictieve naam gebruikt.