Move it!

Student:          Janneke Preuter en Ilse Berger
Opleiding:       Toegepaste Psychologie | Hanzehogeschool Groningen
Jaar:               2022
Cijfer:              8 

Beweging speelt bij revalidatie een belangrijke rol. Het helpt patiënten om sneller te herstellen waardoor ze eerder weer naar huis kunnen. Daarom is het belangrijk dat medewerkers patiënten stimuleren en prikkelen om te bewegen. Maar hoe? Janneke Preuter en Ilse Berger deden voor hun opleiding Toegepaste Psychologie aan de Hanzehogeschool in Groningen onderzoek in revalidatiecentrum De Linde. Het doel was om medewerkers handvaten te bieden zodat zij revalidanten kunnen begeleiden om meer te bewegen en zelfstandig handelingen uit te voeren.


Samenvatting

  • Wat was de aanleiding voor het onderzoek?

    Revalidatiecentrum De Linde in Heerenveen probeert een omgeving te creëren waarin kwetsbare en oudere patiënten worden uitgedaagd om te revalideren. Het probleem is dat sommige medewerkers niet goed weten hoe ze de patiënten moeten begeleiden om zelfstandig handelingen uit te voeren en te bewegen.

    Daarnaast wordt niet altijd goed gecommuniceerd wat een patiënt al wel en niet kan. Hierdoor ontstaat er onduidelijkheid en onzekerheid bij medewerkers over wat zij moeten doen, waardoor patiënten minder snel zelfstandig worden. Daardoor kunnen ze minder snel weer naar huis.

  • Wat was de onderzoeksvraag?

    De centrale vraag van het onderzoek was:

    Wat hebben medewerkers van revalidatiecentrum de Linde nodig om patiënten te kunnen begeleiden om meer te bewegen en zelfstandig adl-handelingen* uit te voeren?

    De deelvragen waren: 

    1. Hoe begeleiden de medewerkers de patiënten op dit moment?

    2. Hoe zou de begeleiding eruit moeten zien in de ideale situatie om ervoor te zorgen dat de patiënten meer gaan bewegen?

    3. Welke leerdoelen moeten er met het leermiddel worden bereikt en in welke volgorde kunnen deze doelen het beste worden bereikt?

    4. Met welke werkvormen kunnen de leerdoelen worden bereikt?

    5. Hoe kan het leermiddel geëvalueerd worden?

    * adl = activiteiten van het dagelijks leven, zoals aankleden, wassen, eten en drinken

     

  • Hoe werd het onderzoek uitgevoerd?

    Janneke en Ilse volgden de zes stappen van onderwijskundig ontwerpen van Hoobroeckx en Haak (2002) om een leermiddel te kunnen ontwikkelen voor een gedragsverandering bij de medewerkers.

    Naast een literatuuronderzoek zijn 3 focusgroep-interviews gehouden met in totaal 9 medewerkers. Daarnaast zijn er interviews gehouden met 2 patiënten en 4 experts. Ook is er geobserveerd bij 3 medewerkers. Ten slotte is er een gesprek gevoerd met een opleidingsadviseur van Alliade en zijn nog 2 focusgroep-interviews gehouden met 7 medewerkers. Op die manier konden de onderzoekers erachter komen op welke manier medewerkers het beste leren en hoe het leermiddel het beste vormgegeven kon worden.

    De uitkomsten van het literatuuronderzoek en het kwalitatieve onderzoek zijn beschreven en vormen de basis voor de onderbouwing van het leermiddel.

     

  • Wat is de conclusie?

    Uit de resultaten komt naar voren dat de medewerkers en de opdrachtgever de meeste behoefte hebben aan een training over motiverende gespreksvoering. Zo kunnen ze patiënten motiveren om meer zelfstandig te bewegen en adl-handelingen uit te voeren. Janneke en Inge ontwikkelden een training op basis van het didactisch concept blended learning, waarbij online en fysieke training worden gecombineerd.

  • Wat is de meerwaarde van dit onderzoek voor de cliënt, verwant en zorgmedewerker?
    • Als de patiënt meer gestimuleerd wordt om te bewegen zal hij sneller revalideren. Hierdoor wordt de doorlooptijd in het revalidatiecentrum korter en kan de patiënt sneller naar huis.
    • Door het inzetten van motiverende gesprekstechnieken kunnen medewerkers ze zich professioneler opstellen richting de patiënten.
  • Welke aanbevelingen zijn er voor de praktijk?
    • Zet de motiverende gespreksvoering in bij nieuwe werknemers, stagiaires en andere werknemers die moeite hebben met het motiveren van patiënten om meer te bewegen en zelfstandig adl-handelingen uit te voeren. Wanneer patiënten op een juiste manier gemotiveerd worden om meer te bewegen, is de kans groter dat ze dit gaan doen waardoor ze sneller herstellen en eerder naar huis kunnen.
       
    • Doe rollenspellen in aanwezigheid van een trainer motiverende gespreksvoering, zodat medewerkers van feedback kunnen worden voorzien door een professional.
       
    • Doe verder onderzoek naar de knelpunten die naar voren zijn gekomen tijdens het onderzoek, zodat de uitdagende omgeving verder verbeterd kan worden.
  • Wat is het vervolg?

    Op dit moment bekijkt Alliade hoe en wanneer de online training kanworden aangeboden aan medewerkers.

  • Waar kan ik meer te weten komen over dit onderzoek?

    Wil je meer weten over dit onderzoek? Lees dan de scriptie van Ilse en Janneke die je vindt op deze pagina onder het kopje Documenten.


Documenten

Hoofdgebied
Ouderenzorg
  • Delen